Klantenverhalen - Gezond Slapen

Bij Quiesco vinden we het belangrijk hoe jij slaapt en werkt. Daarom leren we je gezond slapen en werken.

Op deze pagina delen we verhalen van klanten.

Verhalen waar jij je misschien in zal herkennen. Dankzij ons advies slapen zij nu beter. We helpen jou ook graag.

Onze analyses zijn gebaseerd op de principes van gezond slapen:

  • Een natuurlijke positie van je wervelkolom
  • Lage druk op huid- en spierweefsel
  • Beweging tijdens je slaap
  • Een goed slaapklimaat

Voor we de klantenverhalen bespreken is het belangrijk dat je begrijpt hoe je thuis zelf jouw wervelkolompositie kan controleren. Daar gaat het volgt stuk over.


Een neutrale wervelkolompositie. 

De basis van een gezonde nachtrust is dat je wervelkolom in zijn natuurlijke positie ondersteund wordt. Je wervelkolom loopt vanaf je staartbeen tot helemaal bovenaan je nek. Zorg je voor een goede wervelkolompositie dan verminder je fysieke klachten. 

Dit is een voorbeeld van een goede wervelkolompositie


Een voorbeeld van een slechte wervelkolompositie : 

❌ 

Te harde matras

Er is te veel opwaartse druk aan de schouder- en bekkensector waardoor de rug inzakt.

Een voorbeeld van een slechte wervelkolompositie : 

❌ 

Te zachte matras

Te weinig steun aan de zwaardere romp terwijl het hoofd en de benen te hoog blijven.


Hoe test je zelf je wervelkolompositie?

Do-It-Yourself Bezemsteeltest

Controleer of je slaapsysteem je de juiste ondersteuning geeft.

Vraag aan je partner of vriend(in) om een rechte stok ter hoogte van je wervelkolom te houden terwijl jij op je zij ligt.

Bezemsteeltest Matras

De BEZEMSTEEL-test is een objectieve manier om na te gaan of je matras, bodem en kussen je gezond ondersteunen.

De ondersteuning is goed als:

  • Je schouders in een verticale rechte lijn liggen, zoals de borstel van de bezem.
  • Je wervelkolom in een horizontale rechte lijn ligt, zoals de steel van de bezem.


Uit de bezemsteeltest blijkt dat mijn slaapsysteem:

(meerdere antwoorden mogelijk)

te ZACHT is aan de schoudersector.
te HARD is aan de schoudersector.
te ZACHT is aan de bekkensector.
te HARD is aan de bekkensector.
mij PERFECT ondersteunt.

 

Leerde je uit de test dat je slaapsysteem je perfect ondersteunt?

Yes! 👍

Fantastisch! De basis om gezond te slapen is er.

Nee... 👎

Join the club. Het overgrote deel van de Nederlanders met fysieke klachten slaapt op een slaapsysteem dat hun niet de juiste ondersteuning biedt. Misschien herken je je in één van onderstaande klantenverhalen?

Client Cases (Klantenverhalen) op basis van de Bezemsteeltest

CLIENT CASE 1

  • Klachten: sporadisch nekpijn en tintelde arm
  • Lichaamsbouw: 64 kilo, 1m71, sportief gebouwd
  • Matras: onbekend
  • Matrasbodem: onbekend
  • Hoofdkussen: onbekend
  • Observatie: matras is te hard aan de schouderzone
Hoofdkussen zorgt voor nekklachten

Analyse: Zelfs het ‘beste kussen ter wereld’ alleen zal de fysieke klachten van deze vrouw niet oplossen zolang haar matras/slaapsysteem niet is aangepast aan haar lichaamsbouw. De matras is duidelijk te hard aan de schouderzone.

Oplossing: Indien de vrouw op een lattenbodem slaapt kan ze proberen om de latten om te keren. Zodat de bolle kant naar onder gericht is. Op die manier kan ze meer ruimte creëren waardoor haar schouder iets dieper wegzakt. Daarna opnieuw controleren aan de hand van de Bezemsteeltest. 

Als de vrouw niet de mogelijkheid heeft om de latten te keren zal ze op zoek moeten gaan naar een goede matras (en matrasbodem).


Hoofdkussen zorgt voor nekklachten

CLIENT CASE 2

  • Klachten: schouder- en nekklachten
  • Lichaamsbouw: 83 kilo, 1m80, brede schouders
  • Matras: bonellvering matras (Dream Elegance 1000)
  • Matrasbodem: boxspring
  • Hoofdkussen: Quiesco Firm
  • Observatie: schouder- en borstsector blijft te hoog

Analyse: Deze persoon heeft brede schouders en zijn matras is hier niet voor aangepast. Het is duidelijk dat de wervelkolom een opwaartse curve maakt vanaf de borstsector. Van de borst tot en met het hoofd blijft het lichaam veel te hoog. Het schoudergewricht krijgt te veel druk, waardoor schouderklachten ontstaan. We zouden de druk kunnen verminderen door een hoger kussen, maar dan verleggen we het probleem. De schouder zou dan minder druk krijgen, maar de nekwervels zouden dan een lichte opwaartse curve naar boven maken omdat het kussen te hoog is.

Oplossing: De man slaapt op een boxspring. Daar kunnen weinig aanpassingen aan gemaakt worden. Moest hij op een lattenbodem slapen kan hij proberen om de latten vanaf de borstsector tot en met het hoofd te keren (met de bolle kant naar onder gericht).

We raden deze persoon aan te investeren in een gezonde nachtrust. Laat iemand jouw wervelkolompositie controleren als je op een nieuwe matras ligt. De wervelkolompositie is de basis van een gezonde nachtrust. Helaas loopt het hier ook het vaakst verkeerd.


CLIENT CASE 3

  • Klachten: geen klachten
  • Lichaamsbouw: brede schouders
  • Matras: Emma Original matras
  • Matrasbodem: onbekend
  • Hoofdkussen: onbekend
  • Observatie: schouder- en borstsector blijft te hoog
pijn in schouder mogelijk door matras

Analyse: Net zoals bij client case 2 zakt de schouder niet diep genoeg weg. Bij personen met brede schouders is die een vaak voorkomend probleem. Gelukkig zijn er (nog) geen klachten. Toch is het aangeraden om preventief te investeren in een passend slaapsysteem. Zo zal zijn wervelkolom in zijn natuurlijke positie ondersteund worden. Hij zal beter slapen en zich energieker voelen.

Oplossing: Indien hij op een lattenbodem slaapt kan hij proberen om de latten om te keren. Zodat de bolle kant naar onder gericht is. Op die manier creëer je meer ruimte waardoor de schouder iets dieper wegzakt. Daarna controleer je je positie opnieuw aan de hand van de Bezemsteeltest. 

Kunnen de latten niet worden omgekeerd? Dan is de enige goede oplossing om op zoek te gaan naar een goede matras/matrasbodem die wél de juiste ondersteuning biedt.

Om de druk van de schouder te halen (bij schouderklachten) wordt vaak gekozen voor een hoger hoofdkussen. Wij raden dit niet aan. Een hoger kussen zal inderdaad de druk op de schouder verlichten. Omdat het gewicht van je hoofd en nek beter door het kussen wordt opgevangen. Toch is een hoger kussen geen duurzame oplossing. Het probleem verplaatst zich enkel. Zorg dat heel je wervelkolom in zijn natuurlijke positie ondersteund wordt om klachten te vermijden.  


Voorbeeld van een goede wervelkolompositie

CLIENT CASE 4

  • Klachten: geen klachten
  • Lichaamsbouw: 83 kilo, 1m71, brede schouders
  • Matras: Quiesco matras
  • Matrasbodem: spiraalbodem
  • Hoofdkussen: Quiesco Firm
  • Observatie: goede wervelkolompositie

Analyse: De wervelkolompositie van deze persoon is goed. Door het gewicht van het bovenlichaam zakt de schouder diep genoeg weg. Hierdoor ligt de wervelkolom in zijn natuurlijke positie en worden klachten vermeden.


Wil je ook advies van onze fysiotherapeuten?

Doe de bezemsteeltest en stuur ons via info@quiesco.nl:

  • 1 foto in zijlig, getrokken met zicht op de volledige rug.
  • 1 foto in ruglig, van hoofd tot teen.

Vermeld ook op welk type matras, matrasbodem en hoofdkussen je slaapt. Op basis daarvan geven we tips en zoeken we naar een oplossing..