Waarom het beste hoofdkussen niet (altijd) je klachten vermindert - en hoe je dat oplost

Wij komen dagelijks in contact met mensen die last hebben van rug-, schouder-, of nekklachten. Ze zijn op zoek naar een oplossing. Of eerder naar VER-lossing. Ze denken dan in de eerste plaats aan : een goed hoofdkussen.

Er zijn de geluksvogels. Ze vinden redelijk snel een hoofdkussen dat hun klachten vermindert. De pechvogels probeerde al verschillende hoofdkussen maar helaas houden de klachten aan. Enkele dappere verzamelde tijdens hun queeste naar verlossing zoveel hoofdkussens dat ze een eigen winkel kunnen beginnen. 

Toch, het is een zeer goed begin om te zoeken naar een hoofdkussen dat je de juiste ondersteuning biedt.

Maar soms biedt zelfs het beste hoofdkussen ter wereld geen oplossing.

Aan wat ligt dat dan ?!

S.0.S.

Wij raden de pechvogels en dappere hoofdkussenverzamelaars aan om hun volledige slaapsysteem onder de loep te nemen

"Je hoofdkussen bepaalt 1/3 van je slaapcomfort. Je matras, matrasdrager én zelfs je linnengoed zijn minstens even belangrijk."
Stéphane Mannekens, Quiesco-goeroe

Even een botte vergelijking: beeld je in dat je hoofd en je nek op het allerbeste hoofdkussen ter wereld rusten. Het voelt zacht als een wolk, comfortabel als een beer. Prinsheerlijk. Denk nu daar bij dat je vanaf je schouders tot je tenen op een matras ligt die zo hard is als de straat. Niet echt lekker wakker worden. 

Hoe kan je nu nagaan of JOUW SLAAPSYSTEEM je in de steek laat ? 

Simpel. 

De basis van een goede en gezonde nachtrust is dat je wervelkolom in zijn natuurlijke positie ondersteund wordt. Je wervelkolom loopt vanaf je staartbeen tot helemaal bovenaan je nek. Zorg je voor een goede wervelkolompositie dan verminder je fysieke klachten. 

Dit is een voorbeeld van een goede wervelkolompositie


Een voorbeeld van een te hard matras : 

❌ 

Te harde matras

Een TE HARD MATRAS geeft de schouder- en bekkensector te veel opwaartse druk waardoor de rug inzakt.

Een voorbeeld van een te zachte matras : 

❌ 

Te zachte matras

Een TE ZACHT MATRAS geeft geen steun aan de zwaardere romp terwijl het hoofd en de benen te hoog blijven.


Test zelf je wervelkolompositie

Do-It-Yourself Bezemsteeltest

Controleer of je de combinatie van je hoofdkussen, matras en matrasbodem je de juiste ondersteuning geeft.

Vraag aan je partner of vriend(in) om een rechte stok ter hoogte van je wervelkolom te houden terwijl jij op je zij ligt.

Bezemsteeltest Matras

De BEZEMSTEEL-test is een objectieve manier om na te gaan of je matras, bodem en kussen je gezond ondersteunen.

Je krijgt een goede ondersteuning als:

  • Je schouders in een verticale rechte lijn liggen, zoals de borstel van de bezem.
  • Je wervelkolom in een horizontale rechte lijn ligt, zoals de steel van de bezem.

Voorbeelden van andere klanten

Test Goede Matras - Bezemsteeltest

Bij de dame hierboven is het duidelijk dat haar slaapsysteem te hard is aan de schouderzone. Haar schouders zakken niet voldoende weg in de matras. Het resultaat is dat haar wervelkolom een opwaartse curve maakt naar het hoofd toe. 

Hierdoor heeft ze schouder-, rug- en nekklachten. Ze slaapt onrustig en voelt zich moe en futloos overdag.

Zelfs het beste hoofdkussen ter wereld zal haar klachten niet oplossen. 

Om nek-, schouder-, en rugklachten te vermijden moet je zorgen dat heel je wervelkolom goed ondersteund wordt.


Uit de bezemsteeltest blijkt dat mijn slaapsysteem:

(meerdere antwoorden mogelijk)

te ZACHT is aan de schoudersector.
te HARD is aan de schoudersector.
te ZACHT is aan de bekkensector.
te HARD is aan de bekkensector.
mij PERFECT ondersteunt.

 

Leerde je uit de test dat je slaapsysteem je perfect ondersteunt?

Yes! 👍

Fantastisch! In combinatie met het beste hoofdkussen ben je klaar om te genieten van een zalige nachtrust.

Nee... 👎

Join the club. Het overgrote deel van de Nederlanders slaapt op een slaapsysteem dat hun niet de juiste ondersteuning biedt. Tijd voor oplossingen.

Er zijn twee oplossingen:

  1. Aanpassen én corrigeren. Enkel mogelijk als je een lattenbodem hebt.
  2. Anders én beter. Drastisch, maar duurzamer ...

#1: Aanpassen én corrigeren (enkel voor lattenbodems)

Misschien heb je geluk en kan je je wervelkolompositie corrigeren door je lattenbodem aan te passen. Blijkt uit de test dat je te hoog blijft aan de schouderzone (zoals bij de dame in ons voorbeeld)? Dan kan je proberen om de latten aan de schouderzone om te draaien. De meeste latten zijn gebogen en door de bolle kant naar onder te richten zal de matras daar verder kunnen inzakken. Controleer nadien of je positie beter is.

#2: Anders én beter. 

Het is zuur.

Maar als je bed niet in staat is om je wervelkolom niet in zijn natuurlijke positie te ondersteunen ontbreekt een essentiële voorwaarde voor een gezonde nachtrust.

In de onderstaande artikels bespreken we alle elementen van een goed slaapsysteem.

Zo maak jij de juiste keuze.

matras + hoofdkussen + bedbodem + bedlinnen = slaapsysteem

zitting capisco 8010

HOE KIES JE HET JUISTE MATRAS?

Lees meer

zitting capisco 8020

HOE KIES JE HET JUISTE KUSSEN?

Lees meer

HOE KIES JE DE JUISTE BODEM?

Coming soon

TIP: Hou ons via Facebook of email (info@quiesco.nl) op de hoogte van het resultaat van je BEZEMSTEEL-test.

Merk je dat je wervelkolom niet goed ondersteund wordt? Of wil je nog gerichter advies van onze fysiotherapeuten? Stuur ons dan via e-mail:

  • 1 foto in zijlig, getrokken met zicht op de rug.
  • 1 foto in ruglig, van hoofd tot teen.
  • je huidig type matras & bedbodem (merk/hardheid).

Op basis van deze foto’s geven we je tips en advies om je klachten te verminderen.